Album: “NIEUW”

Uit recensies:

De Volkskrant:
“Het materiaal op zijn eerste soloalbum Nieuw is ijzersterk. In zijn vorige muzikale leven kwam al regelmatig de klassechansonnier boven (Mooi liedje en Alleen maar hier), op Nieuw bouwt hij die kwaliteit uit.”

De Telegraaf:
“Nederpop met veel gevoel dus, van allerlei signaturen en genres en qua teksten van een niveau waarvan menig Nederlandstalige collega alleen maar kan dromen.”

AD:
“Op Nieuw laat Paul de Munnik zijn voorliefde voor blues, chansons en folkmuziek de vrije loop. Het leidt tot een fraai, gevarieerd nederpopalbum in de geest van niemand minder dan wijlen Maarten van Roozendaal en Bram Vermeulen.”

Bekijk de liedteksten en uitgebreide credits:

Het album ‘Nieuw’ is te beluisteren en verkrijgbaar op Spotify, Apple Music, Deezer en in de webshop.

Brussel, ICP

Eind september 2015 vertrok ik met een zak vol liedjes naar de befaamde en door mij zeer geliefde ICP-studio in Brussel. Voor twee weken, samen met gitarist en producer Wouter Planteijdt.
In de ICP hadden we met Acda en De Munnik al 3 keer eerder opgenomen en het is zo’n plek waar je graag naar teruggaat. Waar je tijdens het schrijven van de songs al zin in krijgt. Waar je extra songs voor schrijft. Een plek waarvan je weet: zet een paar microfoons in de ruimte en het komt voor elkaar. De inspiratie druipt daar van de muren.

Eigenlijk hadden we al 4 keer in de ICP gewerkt; voor het nummer Lena hebben we daar (in ’99?) de partij van Toots Tielemans al mogen opnemen. Toen was ik nog een broekie in de snoepwinkel. Nu, in 2015, voelde het als thuiskomen. Shelle Dierikx had toegezegd weer achter de knoppen te willen gaan zitten. Ook met Shelle heb ik al die keren mogen werken, en mijn bewondering voor deze engineer is zeer groot. Het weerzien was als altijd uitbundig hartelijk.
We waren uitgekomen op 16 nummers die we zouden gaan opnemen, en doordat Wouter en ik andere referenties en ervaringen hebben, hadden we ook twee smaken qua bezetting. Reeds besloten was om niet de voorkeur te geven aan een bepaalde bezetting, maar met beide smaken in zee te gaan. De eerste week hadden we de ritmesectie met Hein Offermans en Richard Heijerman. Het smaakvolle contrabas-werk van Hein combineerde met het onconventionele drumgeluid van Richard tot warm-fluisterend enerzijds naar dynamisch-rafelig anderzijds.

In de tweede week hadden we de meer uitgekiende drumpartijen van Dave van Beek, in samenspel met mijn muzikaal onovertroffen vriend David Middelhoff. Beide bezettingen werden aangevuld door Patrick van Herrikhuyzen, de tovenaar op toetsen, Wouter op gitaren en mijzelf op piano en akoestisch gitaar.
De laatste ritme-combi ken ik uiteraard goed van jaren mee samen spelen. De eerste combi gaf me daarentegen weer totaal nieuwe inzichten en een nieuw elan in mijn eigen aanpak, zowel in song-benadering als pianistisch.
Twee weken feest was het, met geweldige mannen en muzikanten. De sfeer was goed, de concentratie hoog, de inspiratie diep. De nachten lang, de Grimbergen zoet en de voorraad schier onuitputtelijk.
Met 16 songs kwamen we de studio uit, en na terug-luisteren bleven er 15 over voor de volgende fase. De mix. Die ene bewaren we. Daar komen we nog een keer op terug.
Na nog blazers en strijkers te hebben opgenomen startten we op 16 november in Studio Het Gemengd Bedrijf, op Limmen, de mixfase. Frans Hendrikx mag zijn magie gaan doen.

Release 7 maart 2016

Bekijk de foto’s van Bob Bronshoff in de studio: